De balans tussen klimaatdoelen en gemeenschapsbelangen
Als groente- en fruitimporteur staan we voor een belangrijke uitdaging: hoe kunnen we onze bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering maximaliseren zonder de economische belangen van gemeenschappen in ontwikkelingslanden te schaden? In een tijdperk waarin duurzaamheid steeds hoger op de agenda staat, is het vinden van de juiste balans essentieel.
Onze verse producten reizen vaak mee in het ruim van commerciële passagiersvliegtuigen, met als doel om de versheid en kwaliteit te waarborgen. Het is belangrijk op te merken dat een vermindering van de import per vliegtuig van deze producten niet automatisch betekent dat er minder vluchten zijn. Deze vluchten worden voornamelijk gedreven door passagiersaantallen en het verminderen van de import per vliegtuig zou dus slechts een beperkte impact hebben op het aantal vluchten.
Terwijl we streven naar klimaatneutraliteit, mogen we de impact op de gemeenschappen in ontwikkelingslanden niet uit het oog verliezen. Voor veel van deze gemeenschappen vormt de export van verse producten een belangrijke bron van inkomsten en voedselzekerheid. Het verminderen van de import per luchtvracht kan leiden tot verlies van banen en inkomen, wat op zijn beurt de lokale economieën schaadt.
Uit het laatste onderzoek van Fairmiles wordt geschat dat ongeveer 18 miljoen mensen in ontwikkelingslanden profiteren van verse producten die via deze vluchten naar de Europese markt worden geëxporteerd. De export creëert werkgelegenheid en inkomen voor boeren en producenten, waardoor ze kunnen investeren in hun gemeenschappen, zoals de bouw van scholen, ziekenhuizen en infrastructuur. Bovendien stimuleert het de economische groei en diversificatie, waardoor deze landen zich kunnen ontwikkelen en armoede kunnen bestrijden.
Door de toenemende druk op organisaties om actie te ondernemen in de strijd tegen klimaatverandering, bestaat er een groeiend risico dat Net Zero-strategieën, die tot doel hebben de uitstoot te verminderen door import- of luchtvrachtvoedsel te beperken, uiteindelijk een negatieve impact hebben op gemeenschappen in economisch minder ontwikkelde landen.
Daarom geloven wij dat het cruciaal is om een evenwicht te vinden tussen klimaatdoelen en gemeenschapsbelangen. In plaats van een abrupte stopzetting van de import per luchtvracht, pleiten we voor een geleidelijke transitie naar meer duurzame praktijken, waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften van zowel het milieu als de gemeenschappen.
Global GAP
Vrijwel al onze leveranciers zijn Global GAP gecertificeerd. Global GAP is een wereldwijde non-profit organisatie met een belangrijke doelstelling: duurzame landbouw wereldwijd. De organisatie stelt strenge eisen aan telers met het oog op voedselveiligheid, traceerbaarheid, milieu, gezondheid, welzijn, veiligheid en dierenwelzijn.
— INTERNATIONAAL
COLEAD
Bud Holland werkt samen met de internationale organisatie COLEAD. Deze organisatie heeft als doel om duurzame handel te stimuleren tussen ACP-landen en de Europese Unie. In nauwe samenwerking met COLEAD helpen wij onze leveranciers in ACP-landen om duurzamer en efficiënter te werken met behulp van het ‘Growing People’ programma. ‘Growing People’ betekent duurzame vooruitgang door mensen de middelen te geven om te floreren met respect voor het milieu, mens en maatschappij. Door het delen van de kennis en expertise die in de loop der jaren is opgedaan, stimuleren en motiveren wij onze leveranciers tot een duurzamere en efficiëntere onderneming.
— PLASTIC
Verpakkingen
Plasticvervuiling is een van de meest urgente milieuproblemen van onze tijd, en wij willen graag deel uitmaken van de oplossing. In onze zoektocht om het plasticverbruik te minimaliseren, wegen we verschillende factoren af om de best mogelijke keuzes voor onze verpakkingen te maken. Hoewel ons uiteindelijke doel het aanzienlijk terugdringen van het plasticgebruik is, begrijpen we dat dit een delicaat evenwicht is tussen duurzaamheid, bruikbaarheid en het behoud van de kwaliteit. Plastic speelt vaak een cruciale rol bij het verlengen van de houdbaarheid van onze groenten en fruit, waardoor voedselverspilling wordt verminderd. We onderzoeken echter voortdurend alternatieve materialen en innovatieve verpakkingsoplossingen waarmee we de versheid van producten kunnen behouden en tegelijkertijd onze afhankelijkheid van plastic kunnen minimaliseren.
We begrijpen dat verpakking niet alleen gaat over het beschermen van onze producten, maar ook over het behouden van hun versheid en het verlengen van hun houdbaarheid. Daarom selecteren we zorgvuldig verpakkingsmaterialen en ontwerpen die voedselverspilling helpen minimaliseren en ervoor zorgen dat onze groenten en fruit de consument in optimale staat bereiken en optimaal worden genuttigd.
Betrokkenheid
Bud Holland staat middenin de maatschappij en wij vinden het dan ook belangrijk om ons steentje bij te dragen in onze samenleving, of dat nou bij de voetbalvereniging om de hoek is, of bij onze leverancier in Peru. Verschillende sportverenigingen, stichtingen en ondernemersgroepen ervaren zo de betrokkenheid van Bud Holland. Lokale voorbeelden zijn bijvoorbeeld Tennisvereniging de Commandeur, Voetbalverenigingen Excelsior Maassluis, MSV’71 en MVV’27, Home Town Festival en Sport en Spel Maasland.
— DUURZAAMHEID
1.600 zonnepanelen
Met de installatie van ruim 1.600 zonnepanelen is Bud Holland in staat om ca. 25% van het jaarverbruik op te wekken. Ook kiezen wij voor stroom die opgewekt wordt door windmolens voor de kust van Nederland, 100% groen en duurzaam. Zonnepanelen en groene stroom zijn niet de enige stappen die wij maken op weg naar een duurzame toekomst. Zo maakten we als één van de eersten in Nederland al gebruik van LED-verlichting in het gehele pand en luchtgordijnen in de loods. Ook maken we al ruim 25 jaar uitsluitend gebruik van elektrische heftrucks in de loods en hebben we diverse elektrische auto’s in gebruik. Bud Holland zal deze duurzame trend in de toekomst blijven voortzetten.