— PARTNER
Frutesa
Wat Frutesa zo bijzonder maakt? De mensen. Frutesa bestaat al 37 jaar en door de passie en toewijding van haar werknemers en relaties hebben zij kunnen uitgroeien tot een succesvol bedrijf. “Veel van onze werknemers werken al hun hele werkleven bij Frutesa en ook met veel van onze telers werken wij al tientallen jaren. Deze stabiele relaties zijn voor ons erg waardevol.” aldus Luis Teo Pineda van Frutesa.
De kernwaarden van Frutesa zijn integriteit, gelijkheid, excellence, kwaliteit en transparantie. Vijf kernwaarden welke als richtlijnen gebruikt worden bij relaties met iedere leverancier, werknemer en klant. Hierdoor kunnen zij langdurige en sterke relaties opbouwen met iedereen die betrokken is bij het bedrijf. Frutesa is altijd bezig om zichzelf te verbeteren tijdens hun eindeloze zoektocht naar vernieuwende producten, verpakkingen en transportmogelijkheden. “Excellentie in kwaliteit en service is het principe dat ons leidt en we doen er alles aan om dit te bereiken door de continue verbetering van onze processen, producten en personeel.” aldus Luis Teo.
— SOCIAL RESPONSIBILITY
Hand in hand met telers
Frutesa is één van de oprichtende leden van Fundarveja; een stichting welke is opgericht door Guatemalteekse exporteurs van groente om de levensstandaard van de telers en hun families en de educatie van hun kinderen te verbeteren. Frutesa heeft met duizenden kleinschalige telers en haar werknemers hand in hand gewerkt om een goede winstgevendheid en vooruitgang voor hun families en gemeenschappen te verkrijgen. “Wij contracteren onze telers en geven technische assistentie, trainingen, supervisie en financiële ondersteuning, zodat ze producten van alleen de allerbeste kwaliteit telen en met alle bijbehorende certificaten op orde.” vertelt Luis Teo. “Voor deze telers is hun leven in de afgelopen tijd voorgoed verandert. Van een traditionele zelfvoorzienende economie zijn we gegroeid naar een belangrijke positie in de wereldeconomie. Wij zijn enorm trots dat wij een belangrijke factor zijn geweest in het tot stand brengen van deze positieve veranderingen.”
— PRODUCT
Sugar snaps
Sugar snaps zijn een kruising tussen doperwten en peultjes. Hierdoor smaken ze zoeter dan peultjes en daar heeft het zijn naam dan ook aan te danken. Je kunt deze peulvrucht in zijn geheel opeten. Het fijne aan sugar snaps is dat ze tijdens het bereiden fris en knapperig blijven.
— PRODUCT
Rambutan
Met zijn kenmerkende, harige, groen-rode schil trekt de rambutan meteen de aandacht, hij wordt ook wel een harige lychee genoemd. Als je hem opent wordt je verrast met een heerlijke witte, sappige, zoete en aromatische vrucht. De rambutan groeit in trossen aan bomen die wel 20 meter hoog kunnen worden.
— PRODUCT
Rambutan
Met zijn kenmerkende, harige, groen-rode schil trekt de rambutan meteen de aandacht, hij wordt ook wel een harige lychee genoemd. Als je hem opent wordt je verrast met een heerlijke witte, sappige, zoete en aromatische vrucht. De rambutan groeit in trossen aan bomen die wel 20 meter hoog kunnen worden.
— FRUTESA & BUD HOLLAND
“Al meer dan 30 jaar partners”
“In 1983 begon mijn moeder Gloria Polanco met het exporteren van Guatemalteekse mango’s naar het Verenigd Koninkrijk. Toen de eerste export-klanten interesse toonden in andere producten uit Guatemala, zag zij haar kans schoon om te starten met de export van al die prachtige producten die Guatemala te bieden heeft.” Vertelt Luis Teo. “Bud Holland was toen het eerste bedrijf dat sugar snaps op de Europese markt introduceerde en is inmiddels al 36 van de 37 jaar dat Frutesa bestaat, onze vaste partner.” Later voegden Luis Teo en Clark Macdonalds zich bij het bedrijf en sindsdien heeft dit hecht team een stabiel netwerk opgezet met export naar 10 verschillende landen.