JavaFresh

PARTNER

Java Fresh

JavaFresh vertelt het verhaal van drie mensen wiens paden in 2014 in samenkwamen. Swasti en Margareta werden vriendinnen op de middelbare school in Jakarta en in 2014 maakte Swasti kennis met Robert. Robert was een vriend van Margareta, welke zij had leren kennen op de universiteit in Singapore. Robert werkte inmiddels als ingenieur, Margareta was journalist en Swasti werkte bij een microfinancing bank. Een vriendschap ontstond en tijdens een praatje vroeg Robert zich op een dag af: “Waarom beginnen we niet iets met vers fruit? Er is in Indonesië fruit in overvloed, de wereld is zo groot, er is genoeg voor iedereen!”

 

Tot op dat moment heerste er in Indonesië een gebrek aan zelfvertrouwen over de bijzondere producten die de Indonesische natuur te bieden heeft. Indonesisch fruit was nog onbekend in andere landen. “Wie wil dit fruit nou eigenlijk eten? Is de kwaliteit wel goed genoeg?”. Swasti, Margareta en Robert brachten hier verandering in. Zij ondervonden dat de kwaliteit van het fruit juist hoog is en bovendien word er in Indonesië weinig met bestrijdingsmiddelen gewerkt waardoor er puur en natuurlijk fruit wordt geteeld.

Het merk JavaFresh was geboren. Een sterk merk met producten als mangistan, salak en kaffir limoenen. Alles jaarrond verkrijgbaar vanwege de wijdverspreide eilanden in het Indonesische archipel en het tropische klimaat. Als de oogst op Sumatra voorbij is, verplaatst het oogsten naar het volgende eiland. En daarna weer naar het volgende eiland, zodat er eigenlijk altijd wel ergens geoogst kan worden en de andere eilanden zich weer kunnen voorbereiden op een nieuwe ronde. Inmiddels werken er meer dan 100 werknemers in het management team en de 5 pakhuizen, verspreid over Sumatra, Java en Bali.

SOCIAL RESPONSIBILITY

Een fijne werkomgeving

In de Indonesische cultuur is het niet altijd vanzelfsprekend dat vrouwen kunnen werken. Onder leiding van Robert, Swasti en Margareta werken in de 5 verpakkingshuizen van JavaFresh voornamelijk vrouwen. “Wij willen hen een fijne werkomgeving bieden. Er werken bij ons veel vrouwen van rond de 40 tot 50 jaar, waarvan de kinderen al wat ouder zijn en het nest verlaten hebben. Dit is vaak hun eerste baan en je ziet ze al gauw opbloeien. Ze verdienen hun eigen geld en dat geeft ze veel zelfvertrouwen. Dat is prachtig om te zien.” aldus Swasti.

Salak

PRODUCT

Salak

Deze bijzondere vrucht trekt gelijk de aandacht met zijn slangachtige schil. Onder de stugge schil bevinden zich aantal witte, knapperige partjes waarvan de smaak zich nog het meest laat vergelijken met ananas. De palmbomen groeien op vulkanische grond onder de Merapi vulkaan op het eiland Java in Indonesië.

NAAR SALAK

PRODUCT

Mangistan

Deze bijzondere vrucht staat bekend als één van de lekkerste vruchten ter wereld en gelukkig zijn ze jaarrond verkrijgbaar! Het witte vruchtvlees onder de dikke schil bestaan is zacht en lijkt qua smaak en structuur een beetje naar lychees. Manggistan wordt kleinschalig geteeld waardoor het een vrij zeldzame vrucht is.

NAAR MANGISTAN
Mangistan
Mangistan

PRODUCT

Mangistan

Deze bijzondere vrucht staat bekend als één van de lekkerste vruchten ter wereld en gelukkig zijn ze jaarrond verkrijgbaar! Het witte vruchtvlees onder de dikke schil bestaan is zacht en lijkt qua smaak en structuur een beetje naar lychees. Manggistan wordt kleinschalig geteeld waardoor het een vrij zeldzame vrucht is.

NAAR MANGISTAN
Kaffir lime

PRODUCT

Kaffir lime

Bij de kaffir lime draait het allemaal om de schil. Deze bobbelige schil wordt gebruikt om het intense aroma. Niet zo gek dat deze heerlijke geur veel gebruikt wordt in parfums. Maar ook in de keuken wordt de kaffir limoen gebruikt. De schil wordt dan geraspt en gebruikt in bijvoorbeeld curries en boemboes.

NAAR KAFFIR LIME

KWALITEITSCONTROLE

Gevoel voor kwaliteit

JavaFresh is in het bezit van een Global Gap certificaat en volgt deze procedures nauwkeurig. Ook de nodige kwaliteitscontroles worden strikt nageleefd. “We hebben een gedreven team waarin ieder een passie heeft ontwikkeld voor de producten. Neem bijvoorbeeld mangistan; een lastig product wat betreft kwaliteitscontroles. Bij veel fruit kan je van buiten zien hoe de kwaliteit is. Maar bij mangistan is dat lastiger. Je moet het gewicht kunnen schatten door te voelen en aan de hand daarvan de kwaliteit bepalen. Onze mensen zijn hier inmiddels zeer ervaren in.”

CONTACT

Word ook partner van Bud Holland

Neem contact op met één van onze medewerkers.

Neem contact op