— NIEUWS
Peruaanse zwarte vijgen veroveren Europa
Het seizoen voor de vijgen uit Brazilië en Peru is begin november begonnen. Dit jaar viel de start later dan vorig jaar. “Vorig jaar waren we rond deze tijd al een maand bezig, nu zijn we net begonnen,” vertelt Edwin Janssen van Bud Holland in week 46. “Door de kou in Peru tijdens de bloesemperiode verwachten we voor december wel flinke tekorten.” Met de feestdagen in het vooruitzicht is dat geen goed nieuws. “We krijgen niet de aantallen die we nodig hebben, dus is het een echte exclusieve exoot in december.”
Het is nu net die Peruaanse zwarte vijg die de laatste jaren een groter aandeel van de markt opeist. “Je ziet dat meer bedrijven er naar zoeken, maar er zijn maar twee of drie telers van deze vijg,” weet Edwin. “Het areaal groeit wel, maar deze vijg is nog niet voor iedereen beschikbaar. Dit jaar zagen we voor het eerst dat een Nederlandse concullega ze ook heeft. In de voorgaande jaren waren wij de enige in Nederland.”
“Exclusiever & lekkerder”
De Peruaanse zwarte vijg is onbekender in Europa dan de Braziliaanse en Israëlische tegenhangers die ook op de markt zijn. “De Peruaanse vijg zie je nog niet zoveel in Europa, het is een totaal andere vijg als de “groene variant” uit Brazilië. Deze vijg heeft veel meer smaak, maar er zijn gewoon minder bedrijven die het exporteren, dus is deze vijg veel exclusiever.” Edwin omschrijft de zwarte vijg verder: “Het is een zwarte vijg die je helemaal kunt eten. Het ras heet nu Toro Sentado, de opvolger van de black Mission en
deze heeft een fantastische smaak en heeft een ander model dan de Turkse . Qua kleur lijkt de vijg op de Turkse, maar het model is langer.” Vijgen zijn in heel Europa met een
opmars bezig. “Van IJsland tot Finland en van Portugal tot Griekenland en alles wat daartussen ligt,” schetst Edwin. Ook Nederlandse supermarkten maken ruimte vrij voor onze Peruaanse vijg,” vertelt hij. Met de verwachtte tekorten aan Peruaanse vijgen in de laatste maand van dit jaar, kan er overgeschakeld worden op aanvoer uit Brazilië en Israël,
hoewel dat een andere vijg is. “De Israëlische vijgen zijn geaccepteerd, maar niet iedere supermarkt wil de Braziliaanse vijgen hebben,” vertelt Edwin. De vijgen kwamen enkele jaren geleden in opspraak door een poeder dat gebuikt werd om de houdbaarheid te verbeteren. Sinds vorig jaar zijn er geen gepoederde vijgen meer verkrijgbaar. “Het is nog altijd de meest gevraagde vijg met het grootste aanbod en meeste verkoop doordat deze vijg het best beschikbaar is.”
Jaarrond exoten groeimarkt
December is een echte exotenmaand. In de laatste maand van het jaar vragen supermarkten om exotische groenten en fruit. Dat beperkt zich al lang niet meer tot de service supermarkten, ook de discounters Aldi en Lidl vragen om exoten. “In december wil iedereen exoten, dan zie je dat de vraag groeit vanuit de supermarkten, groothandel en delicatessezaken. December, maar ook Pasen worden nog altijd geassocieerd met exoten.” Voor de exotenspecialist Bud Holland zijn het echter niet de Kerstdagen die de markt maken. Ook in de elf andere maanden van het jaar worden de exoten goed verkocht. Albert Heijn heeft jaarrond meer aandacht voor exoten, maar bij andere ketens blijft die ontwikkeling nog wel wat achter. “Ik denk zelfs dat wij de grootste piek hebben in mei,” vertelt Edwin. Dat heeft te maken met het aanbod van exoten die dan beschikbaar zijn. “We willen het hele seizoen de teler vertegenwoordigen en niet alleen voor een korte periode van een maand.”
Jackfruit in Europa
De exotenmarkt groeit in de volle breedte. “De hele markt voor de exoten groeit. Vroeger handelden alleen de specialisten in exoten, maar je ziet dat er steeds meer bedrijven met name de zogenaamde bulkexoten proberen te verkopen naast hun gewone assortiment.” Enkele decennia geleden was Bud Holland het eerste bedrijf die de Nieuw-Zeelandse kiwi’s importeerde. Toen een exoot, tegenwoordig een commodity. “Dit is de reden dat wij continu blijven zoeken naar steeds meer aparte exoten in ons assortiment. Te noemen in deze zijn onder andere Yuzu, Myoga en Zwarte mais. Tevens zien we dat de vraag daarna ook blijft groeien,” vertelt Edwin. “We zijn nu bijvoorbeeld bezig met de promotie van vers jackfruit in Europa, dat zien we nog niemand nadoen. Een echte uitdaging dus, maar dat zijn wij wel gewend”. Omdat exoten nog altijd nicheproducten zijn en het vaak kleine telers zijn die de producten leveren is biologisch wellicht iets voor de lange termijn. “Fair Trade is in onze ogen zeker een feit als je een relatie onderhoudt met leveranciers van meer dan dertig en zelfs meer dan veertig jaar. Onze telers / leveranciers hebben hun handen al vol aan GlobalGAP en Social certificeringen. Het zijn vaak kleine(re) telers, dus zijn de kosten in verhouding vaak veel te hoog. Het is en blijft een nichemarkt. Voor de echte kleinere exoten is dat lastig, voor de grotere exoten is die stap makkelijker te maken.” Edwin noemt als voorbeeld een physalis teler in Colombia die al jaren Fair Trade is en biologische teelt heeft.
Bron: www.agfprimeur.nl/